TAWARAN PRAKTIKAL DI LADANG KE

TAWARAN PRAKTIKAL DI LADANG KE

Friday, June 13, 2008

Tips Jimat Minyak ....

Assalamualaikum & Salam Sejahtera ....

Alhamdulillah .. hari ni ingat nak share serba sedikit tips bagi penjimatan petrol utk kenderaan yg kita guna boleh katakan hari hari. Tgk ramai yg tension dgn kenaikkan harga minyak ni. Harap ini dpt membantu anda semua .... Insya Allah

1) Ensure tunning enjin berada didalam keadaan yg baik. Tunnig yg x betul boleh mengakibatkan penggunaan petrol berlebihan oleh enjin kereta anda. Mengikut statistik kenaikkan penggunaan petrol ada lah sekitar 4.1%.

2) Penapis udara harulah senantiasa diservise dan perlu ditukar mengikut jadual yg telah diberikan oleh pengeluar kereta anda. Penapis udara yg berkeadaan baik blh membantu penjimatan minyak sekitar 10%.

3) Angin tayar kerta juga haruslah diperhatikan selalu dan mengikut kada yg telah ditetapkan oleh pengeluar kenderaan. Penjimatan sebanyak 3.3% dapat dinikmati dgn mengikuti kadar ini. Adalah dijangkakan pembaziran petrol sebanyak 0.4% petrol akan berlaku bagi setiap 1psi yg kurang dr standard.

4) Minayk enjin juga memainkan peranan penting didlm menjimatkan penggunaan minyak. Penggunaan minyak enjin yg disyorkan oleh pengeluar blh menjimatkan sekitar 1 ke 2% minyak. Adalah juga diingatkan utk untuk memilih miyak enjin yg mempunyai remark - "Energy Conserving" ... Ianya mampu membantu mengurangkan geseran pd enjin kereta anda.

5) Cara memandu juga blh menyebabkan pembaziran ataupaun membantu dlm menjimatankan minyak. Seperti berlumba, sering gunakan brake & selalu menukar brake boleh meningkatkan penggunaan minyak sehingga 33% di lebuhraya & 5% di jalan biasa.

6) Kelajuan yg tinggi juga blh mengakibatkan pembaziran minyak. Rata rata kelajuan melebihi 100KM/hour akan meningkatkan penggunaan minyak sebanyak 7 ke 23% bagi setiap 10KM/hour peningkatan kelajuan.

7) Elakkan enjin dibiarkan hidup. Untuk memanaskan kereta, cukup dgn hanya 30 saat sahaja dan mulakan pemanduan perlahan dahulu dan naikkan kelajuan sedikit demi sedikit. Kalau nak berhenti melebihi 1 minit adalah dinasihatkan utk mematikan enjin kereta kerana lebih menjimatkan.

8) Penggunaan cruie control semasa pemnanduan di highway blh membantu dlm menjimatkan penggunaan minyak.

9) Penggunaan gear overdrive akan mengurangkan kadar putaran enjin & ini akan membantu dlm menjimatkan petrol dan mengurangkan beban enjin.

10) Penggunaan roof rack akan menambahkan penggunaan minyak sebanyak 5%

11) Kurangkan tarikan aerodinamik dan tingkatkan penjimatan petrol dgn meletakkan sedikit beban di dlm boot kereta anda.

12) Memabawa beban berat didalam ruang belakang kereta akan meningkatkan penggunaan minyakt sebanyak 1 - 2% bagi setiap 50KG beban.

13) Spark plug harus berada didalam keadaan baik dan harus ditukar mengikut jadual yg telah disediakan oleh pengeluar kenderaan anda.

14) Sila pastikan keadaan ekzos kereta anda berada didlm keadaan baik. Kalau ada kebocorang tu selalunya akan kedengaran.

15) Penggunaan hawa dingin harus dikurangkan & tingkap kereta adalah sebaiknya ditutup dan gunakan setting pengaliran udara masuk sbb beban akan bertambah jika tingkap dibuka.

Dipetik dr Buletin Rakyat - Purnama N9.

0 comments:

 
Kulat Enterprise © 2008 | Best View With Firefox,IE7 or Higher