TAWARAN PRAKTIKAL DI LADANG KE

TAWARAN PRAKTIKAL DI LADANG KE

Tuesday, October 21, 2008

RALAT

Assalamualaikum & Salam Sejahtera ...

Nak mintak maaf sbb ada sedikit ralat dlm pengiraan kos dlm pengunaan Life Light tu. Actually cuma guna 3 gram je perbungkah. So utk satu guni actually blh buat dlm 8333 bungkah ( 25/.003 ) so cost perbungkah hanyalah 2.1 sen. So blh katakan berbaloilah ... itupun kalau ianya berkesan.

Lupa pulak nak cerita hari tu aku ada gi melawat satu pengusha kat daerah panchur N9 ni. Nampaknya hasil dia begitu menarik. Rasanya kalau x silap dah pengeluaran yg ke 3 tp masih average hasil sekitar 80gram. Pembuatan bungkah mcm biasa & tak de tambah apa apa bahan selain dr abuk kayu, kapur & dedak. Dan so far aku tgk terlalu sedikit bungkah yg rosak.

So based on that aku rasa kalau semua ikut the best practice dlm pembuatan bungkah ni Insya Allah x perlulah kita nak tambah benda benda asing ni. Lagi satu perkara yg penting bagi aku adalah benih ... aku rasa ramai yg setuju. Ni berdasarkan pengalaman kami yg sedikit ni ... byk pengeluar benih kita ni tak mengikut specifikasi pengeluaran yg betul & so far yg aku tau benih En Nawi adalah yg terbaik sbb dia just concentrate dlm pembuatan benih sahaja. Dan aku rasa dia x bias sbb dia x de kepentingan dlm pasaran cdwn ni. Ramai yg kita tgk hari ni adalah player dlm industri cdwn segar so antara cara nak bunuh kita simple ... bagi je benih yg entah gred ke berapa ( ni pendapat aku je ... kalau salah tlg betulkan & maafkan ) so that mana yg kecik kecik tu blh mati mcm tu je sbb habis semua modal tergadai kat situ je.

Aku pun nak jugak sarankan kat sini. Sebagai ushawan muslim ni kita kena byk berterus terang. Aku tgk ramai yg suka buat buat cerita so that penjualan bungkah meningkat agar dpt untung singkat. Nak jual tu bagi aku tak de masalah just make sure kualiti terjamin sbb org beli dgn duit titik peluh mereka dan mungkin tu jelah saki baki suit yg mereka ada. Kesian kat depa beli tgk sampai 20 to 50% tak blh nak guna. Dan tlglah gunakan bahan bahan yg berkualiti setanding dgn harga jualan bungkah anda.

Ok aku pun x nak cakap bebyk kang ramai pulak yg marah kat aku. Apa apa pun aku nak mintak maaf bebyk jika ada yg terasa hati. Cuma nak berpesan pesan demi kebaikkan semua .... Insya Allah

Adios ....

0 comments:

 
Kulat Enterprise © 2008 | Best View With Firefox,IE7 or Higher