TAWARAN PRAKTIKAL DI LADANG KE

TAWARAN PRAKTIKAL DI LADANG KE

Friday, July 18, 2008

Benih & Produk Hiliran

Assalamualaikum & Salam Sejahtera ....

Alhamdulillah sejak kebelakangan ni byk sungguh permintaan cdwn ... rupanya ramai dah mula bermain dgn produk hiliran ni. Sehari 10KG pun x mencukupi. Ada yg panggil frozen cdwn & ada yg panggil cdwn tempura. Yg mana satu pun kawan x sure. Tp process dia simple je ... geren celup tepung ... half cook .. pack ... simpan dlm peti tgu customer beli. Tak menang tangan dibuatnya.

Sblm ni kami ada juga rasa takut takut sbb kenaikkan hg minyak ni ... bukan apa takut org dah tak nak beli produk cdwn ni sbb mahal ( mahal kat kedai je .... tp kat farm ??? ).

Hari rabu lepas ke VITA lagi sekali utk mengambil benih yg kami dah tempah last week. Sakit je jiwa dibuatnya ... blh dia kata tak de. Aduh tension betul. Kami skang ni Alhamdulillah blh process dlm 5K bungkah dlm 1 week. So at least kena ada dlm 100beg benih per week. Tension betullah. Entahlah .. maybe dia org nak sekat kita kot sbb dia tgk blh katakan every week dtg beli benih. Alasan dia org simjple je ... dia org nak guna byk utk buat bungkah cdwn.

Tulah smlm masa kursus kat Jabatan Pertanian kami ada suarakan x paus hati sbb byk benda yg Jab Pertanian buat dekk je. Kami mintak sgt dia org ni buat satu puast pembenihan kat sekitar Seremban ni. Ramai sgt yg meneguk di air tenang. Nak beli atas tgn mahal sgt. Mcm kat sini RM3.50 satu beg .. mcm murah tp beratnya cuma 200gram je. Kalau VITA tu dlm 350gram. Lagi satu dah dgr byk problem dgn benih yg di jual kat sini. Tu yg buat kami beralih arah kepada VITA & Nawi Linggi. So far 2 ni je yg blh dipercayai.

6 comments:

Anonymous said...

Bro, apa kata start buat benih sendiri ?

http://cendawan915.wordpress.com/kaedah-penanam-cendawan-dari-a-z/

Anonymous said...

Bro, nak tanya benih siapa yang tak boleh dipercayai? 200gm Rm3.50 satu bag, betul ke !

Apa yg saya tahu, ada tempat 400gm baru jual RM2.30 purely biji gandum tanpa campuran habuk kayu, kalau bos minat saya boleh tolong.

Anonymous said...

Tuan,
Kampung saya di Tg Sepat, rumah jiran Office VITA, kalau ada masalah dapatkan benih dari dia saya boleh tolong, Mr Ooi dulu cikgu saya, boleh kata rapatlah. T.K

kulat said...

Alhamdulillah ramai yg nak membantu ...

anonymous 1 ...

Kalau blh tlg bagi details pengeluar benih tu ... TQ 4 the good proposal

aninymous 2 ...

tlg bg ctc no tn ...hatar je sms kat saya 012 3535181 ... Insya Allah saya akan call tn. TQ 4 the help.

Cendawan915 ...

Tq 4 sharing the URl ... kami dah download tp tu lah ... x sure bila ada masa utk membacanya.

Kalau tn dah berjaya nanti harap dpt share the experience with us. TQ

kulat said...

Alhamdulillah ramai yg nak membantu ...

anonymous 1 ...

Kalau blh tlg bagi details pengeluar benih tu ... TQ 4 the good proposal

aninymous 2 ...

tlg bg ctc no tn ...hatar je sms kat saya 012 3535181 ... Insya Allah saya akan call tn. TQ 4 the help.

Cendawan915 ...

Tq 4 sharing the URl ... kami dah download tp tu lah ... x sure bila ada masa utk membacanya.

Kalau tn dah berjaya nanti harap dpt share the experience with us. TQ

ayne said...

tuan, kat blog saya, ada cara buat benih

 
Kulat Enterprise © 2008 | Best View With Firefox,IE7 or Higher