TAWARAN PRAKTIKAL DI LADANG KE

TAWARAN PRAKTIKAL DI LADANG KE

Wednesday, June 4, 2008

Terkejut .... Hadiah yg x disangka

Assalamualaikum & Salam Sejahtera ....

Pehh bukan main terkejut kami dgn berita kenaikkan harga minyak hari ni ... Rasanya ni kira 1st dlm sejarah kot naik sekali rap 78sen. Aku pun x berapa paham siapalah punya idea ni. Tp yg aku pasti mesti x de org yg berani nak buat bantahan mcm kat negara luar. Susah jugaklah ya sbb apa yg dia org decide kita sebagai pengguna x blh nak buat apa apa ... just kena follow je. Sampai bila aku pun x tau.

Sebagai seorg pengguna aku nak jugak lahirkan perasaan x puas hati ... bukan apa bagi aku subsidi minyak tu terlalu penting bagi kita rakyat jelata ni. Org yg buat decission ni mmg senang sbb dia org mmg dah ada byk duit pun ... kalau x pun minyak mmg gomen yg bayar utk mereka sbb status mereka dlm gomen.

Bagi aku simple je ... dgn kenaikan minyak ni akan ada impact yg terlalu tinggi kepada semua org ... kecuali segelintir yg mmg dah terlalu kaya atau berkedudukan tinggi dlm kerajaan. Pulak tu naiknya terlalu tinggi sehingga 78sen dan disel sehingga RM1. Sudah tentu aku anggarkan kenaikkan harga pengangkutan akan naik x kurang dr 30%. Ni merupakan kenaikan kos yg x langsung kepada semua produk dlm negara ni. So high possibility semua barang akan naik harga sekurang kurang nya dlm 10%. Dan dengan ini semakin ramai lagi org yg jatuh miskin dan byk co yg gulung tikar sbb kos operasi yg terlalu tinggi.

Baqgi kita pengusha cendawan pulak .. harga cendawan mungkin tak akan berubah sbb persaingan yg begitu besar sbb semakin hari semakin ramai yg nak menceburinya. Dismaping tu perlatan pembuatan bungkah mungkin akan naik sbb semuanya memerlukan pengangkutan ( yg for sure guna minyak petrol atau disel ) utk ssmpai ke end user. Nak hantar cendawan pun jadi masalah sbb kos kita dah naik dlm 40%. So apa akan jadi pd industri kita ni ?????

Aku pun pelik lah jugak apa agaknya peranan kerajaan dlm hal ni. Aku sebagai contoh dah dekat 2 blh mendaftar diri ke Jabatan Pertanian .. sehingga ke hari ni batang hidung pun x pernah nampak. Sibuk sangat ke dia org ni ??? Aku tgk pengusha besar besar je jadi perhatian depa dan semua peruntukkan jatuh kat tangan dia org je. Bila kita tanya .. semuanya x de. Satu lagi bab pemasaran ni .... jd org gila dibuatnya. Ke FAMA dia org tolak ... ke Jabatan Pertanian dia org tolak. Aduhh sampai bilalah ushawan melayu nak berjaya didlm negara org mulayu yg perintah.

Oklah ... aku pun x nak cerita panjang panjang nanti takut disalah anggap .. x pasal pasal aku pulak yg kena tahan dek polis ... dah la mcm mcm dugaan yg dtg.

Apa apa pun ni just pendapat aku je ... kami meminta maaf jika ada apa apa yg x betul disini. So gunakanlah akal fikiran kau org utk pilh yg mana betul dan yg mana salah. Kalau ada apa apa yg aku tulis tu x betul ... harap maafkan.

0 comments:

 
Kulat Enterprise © 2008 | Best View With Firefox,IE7 or Higher