TAWARAN PRAKTIKAL DI LADANG KE

TAWARAN PRAKTIKAL DI LADANG KE

Monday, March 17, 2008

Kulat Hijau

Assalamualaikum .... Hari ni just nak share sikit pasal kulat hijau. Tp ni semua adalah dr kacamata kami berdasarkan pengalaman yg tak seberapa ni.

Mula mula kami terkejut jugak sbb byk bungkah cendawan yg kami beli terkena kulat hijau. Dekat dekat 35% yg kena.

So dari apa yg kami selidikki .. berikut adalah beberapa perkara yg mungkin menyebabkan kulat hijau

1) Terlebih air

Kenkadang masa membuat bancuhan abuk kayu ada yg terlebih air.

2) Masalah Kukus

Adalah sebaik baiknya mengukus bungkah sehingga 8 jam untuk ensure semua spora yg ada dlm abuk kayu dan campurannya telah mati. Ada jugak yg nak jimat just guna gas 10KG. Ni pendapat kami je ... ada baiknya kita spent lebih sikit guna yg 14KG. Bukan apa kalau nak jimat tapi akhirnya result tak baik pun x de gunanya. Sudahnya rugi berlipat kali ganda.

3) Air Rebusan

Adalah digalakkan untuk menutup bungkah di bahagian atas sekali dgn kain agar air yg menitik dr atas steamer tidak menitik keatas bungkah kita. Ini akan menyebabkan air tadi masuk kedlm bungkah.

4) Benih

Kenkadang ada jugak benih yg mmg dah spoil. So kena jugak hati hati. Kalu ada yg rosak maka tak pasal pasal 50 bungkah rosak.

5) Pembawaan Oleh Serangga

Saya ada cuba nak ambik gambar serangga tersebut tapi malangnya kamera tertinggal. Mungkin ramai yg x perasan. Actually serangga ni jugak pembawa spora kulat hijau ni. Dia suka merayau dr satu bungkah ke bungkah lain sambil menyuntik spora hijau ke dlm bungkah kita. So berhati hati. Kalu ada bungkah yg dah terkena kulat hijau asingkah dan jgn buka tutup. Kalau tak silap saya ada satu blog cendawan yg ada gambar serangga ni. Serangga ni halus je dan suka kat buah buahan.

Ada yg mencadangkan ... ambik sebiji buah nenas dan sprykan dgn racu dan bairkan kat dlm rumah cendawan ... Insya Allah settle. Tp kami x pernah cuba.

So ni je yg kami dapat kongsikan ... kalau salah tu tlg lah betulkan ya.

Alhamdulillah kami skang ni tgh cuba membuat lubang di belakang bungkah yg terkena kulat hijau ni ... tp make sure asingkan dulu. Takut nanti berjangkit dgn bungkah yg baik. Tp kalau yg dah kena semu tu x dpt nak tolong lah.

So far ni lah hasilnya ...





0 comments:

 
Kulat Enterprise © 2008 | Best View With Firefox,IE7 or Higher