TAWARAN PRAKTIKAL DI LADANG KE

TAWARAN PRAKTIKAL DI LADANG KE

Friday, February 15, 2008

Status Update Report

1.0 Introduction

Hari in telah pun genap 15 hari kami mengushakan site baru di Mambau. Tujuan penerokaan tapak ini adalah untuk memajukkan perusahan cendawan. Idea ini dtg selepas enam bulan mengushakan tanaman cendawan di BSS ( Bandar Seremban Selatan ). BSS ini adalah dikira sebagai pilot project oleh syarikat kami.

Banyak yg telah kami pelajari dari pilot project ini dan diantarnya adalah.

1) Penyakit Cendawan ... mcm mcm ada
2) Keadaan persekitaran yg sesuai utk penanaman cendawan
3) Masalah masalah cendawan
4) Penjagaan cendawan

Sebenarnya ramai yg kata tanam cendawan ni mudah. Tp actually byk benda yg perlu di ketahui sebelum menceburinya. Seingat saya cendawan pernah satu ketika dulu begitu popular di kalangan masyarakat. Tidak lama selepas itu ianya senyap begitu sahaja. Sekarang ia telah naik semula.

Apa yg penting dlm business cendawan ini adalah kecekalan kita sebagai pengusha. Terlalu banyak cabaran yg haru di lalui. Dan modal juga tak kurang hebat. Kalau ada setakat 10K tu ... ( ni pendapat aku je ) baik lupakan je lah. ROI utk cendawan ni perlukan pengeluaran hasil yg tinggi dan memakan masa.

Tak heranlah ramai pengusha actually menukar rentak perniagaan asal mereka dari penanaman cendawan kepada agent penjual barangan cendawan, penjual bungkah cendawan dan melatih bakal bakal pengusha.

Pehh panjang pulak introduction ni ...

2.0 Objective

Tujuan report ini adalah untuk memberikan gambaran ringkas akan progress di tapak baru kami di Mambau yg mana telah 15 hari beroperasi.

3.0 Peralatan Cendawan

Alhamdulillah so far boleh dikatakan 99% peralatan utk membuat bungkah cendawan telah berada di tapak baru ini.

Berikut adalah barangan yg telah pun siap sedia utk di ushakan dlm pembikinan bungkah cendawan.

3.1 Abuk Kayu Getah

Alhamdulillah abuk kayu getah ini telah di hantar ke site kami pada 14th Feb 08 i.e. semalam. Puas jugak nak menurunkan abuk ni sbb kelegaan utk membuka tipper begitu kecil. So tak nampak begitu byk ....





3.2 Dedak & Kapur

Alhamdulillah keperluan ini dibeli baru je di hantar pagi tadi. Untuk permulaan ini kami hanya mengambil 2 beg dedak dan 1 beg kapur.



3.3 Set Penutup Bungkah Cendawan

Kami beli terus set 3 biji penutup cendawan i.e. leher, tutup rehat & tutup peram. So nak mudah ambik je semua sekali bila tiba masa nanti just guna je.



3.4 Plastik Bungkah Cendawan

X ingat pulak entah berapa kilo yg kami beli. Tp rasanya cukup kalau nak buat dlm 1000 bungkah cendawan.



4.0 Rak Cendawan

Alhamdulillah so far dah siap dlm 5 set rak cendawan. Insya Allah esok kami akan cuba naikkan kesemua rak tersebut. So tlg doakan agar semuanya berjalan lancar.



5.0 Kelengkapan Tapak Project

Alhamdulillah so far semuanya berjalan lancar walaupun ada sedikit kelewatan yg tak di jangka di sebabkan oleh impact dr Hari Raya Cina

5.1 Electric


Alhamdulillah petang tadi kesemua masalah electric telah dapat diselesaikan. So rumah perkerja kami dah mula diterangi oleh chaya electric.

Ni lah van wireman kami




5.2 Air

Ada sedikit kelewatan dalam penukaran paip air. So far boleh dikatakan 80% siap. Cuma tinggal final touch up.

6.0 Pending Action

Berikut adalah beberapa perkara yg masih belum di selesaikan utk project ini ...

a) Pembancuh abuk papan
b) Corong utk memasukkan abuk kedlm plastik cendawan
c) Zink utk di alas dia atas meja pemperosesan abuk cendawan
d) Dapur gas

7.0 Kesimpulan & Penutup

Alhamdulillah so far kami amat berpuas hati dengan progress di tapak baru ini. Walaupun begitu byk dugaan tp progress tu still boleh dikatakan sebagai on track. Apa apa pun so far syrikat kami telahpun melabur tidak kurang dr RM20K sejak dr pembukaan tapak ini.

Apa apa projek cendawan ini tidaklah sebegitu mudah seperti yg di jangka. Actually byk dugaan dan halangan ... but the most improtant things is yr experience. So carilah ilmu sebyk yg boleh sebelum nak menceburi bidang ini. Modal yg diperlukan blh dikatakan tinggi so berhati hati sebelum memulakannya. Kalau ada melakukan sebarang kesilapan yg kecil tp padahnya amat tinggi. Kalau beli bungkah, the cost is about RM1.20 and if you lose 5000 bungkah ... you are wasting about RM6K into the drain.

Our advice ... try small first, once you have confident that it would succeed .. than go big.

0 comments:

 
Kulat Enterprise © 2008 | Best View With Firefox,IE7 or Higher